onsdag 24 mars 2010

Thomas lagar bil.

För att göra en historia kort:

Check engine-lampan har lyst ett tag nu. Det innebär att bilen är svårstartad. Den dör. Man måste stå stilla i ca 3 minuter innan man kan åka iväg. Dessutom så är bensinförbrukningen helt åt fanders...

Jag vet inte varför det har tagit mig så lång tid att gå in på saabturbo-klubbens forum för att själv leta upp vad som kan vara felet. Men igår så gjorde jag det. Och hittade detta klipp, som visar hur man fixa till det problem som saaben uppvisar.



Problemet är följande; jag är ganska så osmidig när det kommer till att laga bil. Kan egentligen ingenting. Mest rädsla för att misslyckas, och då kan det bli dyrt.

Men idag så gav jag mig den på att fixa det hela. Tittade på klippet fyra gånger sedan gick jag ut.

Och gjorde naturligtvis fel.
Vad jag kunde utläsa av klippet så skulle man flytta änden på vajern åt vänster.
Det ska man inte. Den ska flyttas åt höger. Då gick det att snurra på den kuggade plastskivan.

Plockade ut några av säkringarna som har med motorstyrning att göra, väntade ett par sekunder och satte tillbaka dom.

Bad en stilla bön och startade bilen.

Den gick sämre än innan!!
Det är så att man kan gråta. Men skam den som ger sig. Skruvade bort skyddet igen, ner med skruvmejseln. Flyttade tillbaka vajerslutet och snurrade tillbaka kugghjulet. Nu kollade jag så att det "låste tillbaka".
Gjorde om proceduren med säkringarna. Struntade i bönen.

Ha, bilen startade som den skulle!
Inga lampor som lyste!
Ingen bil som dog när jag släppte upp gaspedalen!

För att vara på den säkra sidan så har jag varit ute två gånger till och startat bilen och den funkar. Peppar, peppar...

Man kan säga att jag är riktigt stolt över mig själv.
Och ett jättetack till killen med nicket asuskic på stcs som länkade till youtubeklippet. Naturligtvis tack till JustinHIFI som lade upp klippet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Lyckan när man lyckas...makalöst.

Men besvikelsen och irritationen när det går åt helvete är svår att tygla den oxå.

Men va kul att du gjorde't. Bra jobbat!