torsdag 3 april 2008

Setup för Bahrains GP

Hur man ställer in sin F1-bil för Bahrains GP.
  • Aerodynamik: Samma som i Australien och Malaysia. Eftersom Bahrain saknar höghastighetskurvor så kör man med lite mera downforce jfr. dom tidigare racen.
  • Bromsar: Bahrain är ett av dom tuffaste loppen mot bromsarna. Att bromsa sig ner från 320 km/h och gå ner på ettan eller tvåans växel kräver bra stabilitet.
  • Däck: Däckslitaget är ganska lågt eftersom banan saknar dom snabba kurvorna. Teamen kommer att använda dom mjuka och medelmjuka däcken. Eftersom loppet körs i öknen så blåser det in sand på banan. Det är då av största vikt att man håller "racelinjen".
  • Motor: Det kommer att bli en bra genomkörare för motorn då loppet till 63% körs med gasen i botten. Det enda man behöver bekymra sig om är den torra luften som kan ha en negativ inverkan på kysystemet.

Inga kommentarer: